Flexflitsers

De flexflitser

Wat is dat nou eigenlijk “een flexflitser”? Het is een flitspaal die steeds op een andere plaats staat. Dus gewoon weer een controlemiddel erbij in Nederland om u te kunnen betrappen op te hard rijden. Maar mag zo’n paal zomaar overal worden neergezet? Nee! En dat leggen wij hieronder aan u uit.

Deze week kwam het nieuws dat er duizenden verkeersboetes zijn vernietigd in Meeden. Het CVOM kwam erachter dat de flitspaal te dicht op het H1 bord stond. Een H1 bord is een plaatsnaambord en suggereert dat u overal binnen die kom 50 kilometer per uur mag rijden, tenzij anders is aangegeven en tot aan het H2 bord (einde bebouwde kom). Volgens de richtlijnen mag een flitser niet te dicht op zo’n bord staan, omdat je de kans moet krijgen af te remmen.

Voorwaarden

Een flexflitser moet dus aan bepaalde voorwaarden doen. Eén ervan is dus: niet te dicht op een snelheidswijziging, aangegeven door een verkeersbord.

Een andere voorwaarde is dat een flexflitser alleen mag flitsen in 50, 70 en 80 kilometer per uur gebieden. Dus niet zoals op de A1 gebeurt bij Deventer, in een 90 kilometer per uur gebied op de snelweg!

Verder moeten de borden in orde zijn. Wij hebben daar al eens een blog over geschreven. Als er geflitst wordt, moeten borden maandelijks geschouwd worden, dan wel maximaal halfjaarlijks anders onderbouwd worden door de officier, bijvoorbeeld door foto’s van Google Maps, zo stelt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Als er bijvoorbeeld een bord ALMELO (H1) hangt met daaronder 70 kilometer per uur betekent dat: overal 50, tenzij er een ander afwijkende snelheid getoond wordt. In dit geval 70 kilometer per uur. Die geldt enkel tot de volgende zijstraat. Als er geen bord van 70 hangt, dan geldt dus 50. Dit gaat geregeld fout bij verkeersboetes en wij winnen vele snelheidsboetes op dit punt.

Tot slot mag een flexflitser maar maximaal 2 maanden op dezelfde plek staan. Op de A1 bijvoorbeeld is dat veel langer. Na 2 maanden moet de flitser op een andere plek staan. Zo niet, dan is de boete onrechtmatig opgelegd. U heeft dan misschien wel te hard gereden, maar u had op dat moment niet gecontroleerd mogen worden. Derhalve moet de boete dus vernietigd worden door het CVOM.

U ziet dus; er worden talloze fouten gemaakt met flexflitsers. In Amsterdam wordt er ook een flexflitser geplaatst in een 30-zone. Wij snappen überhaupt niet hoe dit mogelijk is. Het is immers verboden dit te doen!

Verbo, uw specialist in het aanvechten van verkeersboetes
Aangezien wij zeer gespecialiseerd zijn in het aanvechten van boetes, raden we u aan uw verkeersboete bij ons in te dienen zodat u alle hulp – kosteloos- van ons ontvangt die u nodig heeft. Wij kijken niet alleen inhoudelijk naar argumenten om de boete onderuit te halen, maar kijken ook of u bijvoorbeeld recht heeft op korting op uw verkeersboete. Wij kennen de ins and outs van de regelgeving en weten precies waar wij naar moeten kijken voor een goed onderbouwd bezwaarschrift tegen een opgelopen boete voor bijvoorbeeld snelheid.

Meld uw boete vandaag nog aan met het formulier hieronder. Dit is geheel kosteloos.

© Geschreven door F. Eggink – jurist bij Verbo Juridisch Advies, 17 juni 2024

© Foto in kop: Provincie Overijssel

Zaak starten

"*" geeft vereiste velden aan

Max. bestandsgrootte: 64 MB.
Max. bestandsgrootte: 64 MB.
Max. bestandsgrootte: 64 MB.

Ferdi Eggink

Juridisch adviseur E-mail ons 0681562262

Anderen bekeken ook

Zaak starten